- 2025년 7월 27일 오전 5:46
- 조회수: 12

순수 학문과 시대에 뒤떨어진 낡은 학문은 분명히 구별되어야 한다. 문학, 사학, 철학, 수학, 물리학, 화학, 생물학, 지구과학 등은 인류 지식의 기초를 이루는 순수 학문으로서, 그 자체의 가치와 존재 이유를 지닌다. 이러한 순수 학문은 인간의 사고력과 탐구심을 키우고, 응용과 실천의 기반을 제공하는 데 중요한 역할을 한다.
그러나 아무리 중요한 순수 학문이라 하더라도, 그 안에서 다루는 교육
콘텐츠가 시대의 흐름과 단절된 채 과거의 이론과 사례만을 반복한다면, 그것은 더 이상 ‘살아 있는 학문’이라 보기 어렵다.
시대의 변화를 반영하지 못하고 현대 사회와의 연결 지점을 제공하지 못하는 콘텐츠는, 학생들의
학습과 성장에 실질적인 도움이 되지 않는다.
이는 컴퓨터 과학, 전자공학, 인공지능, 바이오 기술과 같은 최신 공학 분야에서도 마찬가지다. 겉으로는 첨단
기술을 가르친다고 하면서도, 정작 10년, 20년 전의 기술 사례나 낡은 교육자료에 의존한다면, 그것은 더
이상 ‘최신’이라 부를 수 없다. 단지 과거에 안주하는 기술 교육일 뿐이며, 급변하는 산업 현장에서
요구하는 역량과는 괴리될 수밖에 없다.
현재 우리 대학을 비롯한 많은 고등교육기관에서 제공되는 교육과정 중 상당수는,
학생들의 미래를 위한 준비보다는, 현재 강의를 맡은 교수들이 익숙한 내용을 반복해 전달할
수밖에 없는 구조 속에 놓여 있다. 이는 교육의 본질인 ‘학생
중심의 교육’에서 벗어난 것으로, 교육의 목적과 방향을 다시
점검할 필요가 있다.
앞으로는 순수 학문이든 최신 응용 학문이든 관계없이, 학생들의 실질적인
성장을 지원하지 못하는 낡은 교육 콘텐츠를 ‘순수학문’이라는
명분으로 지속적으로 제공하는 관행은 지양되어야 한다. 교육은 과거의 지식을 보존하는 데에만 머물러서는
안 되며, 끊임없이 변화하는 사회와 기술 환경 속에서 학생들이 미래를 준비할 수 있도록 안내하는 역할을
해야 한다. 살아 있는 교육 콘텐츠, 시대의 흐름을 반영한
교육 콘텐츠만이 진정한 교육이며, 그것이야말로 우리가 지향해야 할 대학 교육의 방향이다.
물론 모든 교수가 같은 역할을 수행할 필요는 없다. 연구와 교육의
균형은 학자의 경력과 전문성에 따라 달라질 수 있다. 다만, 30대와 40대에는 연구에 보다 집중하여 학문의 깊이를 확장하고, 50대 이후에는
새로운 연구에만 매달리기보다는, 축적된 지식과 경험을 바탕으로 학생들이 학문적 기초 체력을 기를 수
있도록 시대에 맞는 교육 콘텐츠를 개발하고 전달하는 데 더 많은 관심을 기울이는 것이 바람직하다. 그렇게
할 때 대학은 연구와 교육이 조화롭게 어우러지는 진정한 고등교육기관으로 거듭날 수 있을 것이다.
A clear distinction must be made between pure
disciplines and outdated, outmoded disciplines. Literature, history,
philosophy, mathematics, physics, chemistry, biology, earth sciences, etc. are
pure disciplines that form the basis of human knowledge and have their own
value and raison d'être.
They play an important role in fostering human thinking and inquiry, and in
providing a foundation for application and practice.
However, no matter how important a pure
discipline is, it is no longer a ‘living discipline’ if its educational content
is out of touch with the times and only repeats the theories and practices of
the past. Content that doesn't keep up with the times and doesn't provide
connections to the modern world doesn't really help students learn and grow.
This is also true for modern engineering
disciplines such as computer science, electronics, artificial intelligence, and
biotechnology. If you're ostensibly teaching cutting-edge skills, but you're
relying on technology examples and outdated materials from 10 or 20 years ago,
you're no longer ‘cutting-edge’. It is simply a technical education that is
stuck in the past and is out of step with the rapidly changing competencies
required in the workplace.
Currently, many of the curricula offered in many
higher education institutions, including our universities, are structured in
such a way that students are forced to repeat what they are familiar with
rather than prepare for the future. This is a departure from the essence of
student-centered education, and we need to rethink the purpose and direction of
education.
In the future, the practice of continuing to
provide outdated educational content that does not support students' real
growth in the name of “pure academics” should be abandoned, regardless of
whether it is pure academics or the latest applied academics. Education
shouldn't just be about preserving knowledge from the past, it should be about
guiding students to prepare for the future in an ever-changing social and
technological landscape.
Of course, not all professors need to play the
same role. The balance between research and teaching can vary depending on the
academic's career and expertise. However, it is advisable to focus more on
research in the 30s and 40s to expand the depth of the discipline, and in the
50s and beyond, rather than focusing only on new research, pay more attention
to developing and delivering educational content that is relevant to the times,
so that students can build academic foundations based on accumulated knowledge
and experience. Only then will universities be able to become true institutions
of higher learning where research and teaching are harmoniously combined.
Seoung Bum Kim. All Rights Reserved. No part of
this document may be cited or reproduced without permission.